Maminka je nemocná a rozhodla jsem se, že se o ni budu starat a odvezu si ji. Proto dala výpověď v bytě. Výpověď poslala pouze emailem. Vlastník bytu však výpověď přijal slovy „Potvrzuji přijetí vaší zprávy". Výpověď je dle zákona tříměsíční, tj. do 28.02.2025“. Maminka je však už nemohoucí a při návštěvě majitel v bytě zjistil nedostatky, že nemá maminka již delší dobu vymalováno, dřevěná podlaha je poškozená. Dále tvrdí, že i kuchyňská linka je zničená (není uvedena v evidenčním listě bytu-mám za to, že její hodnota je již nulová). Dle zákona jsem si vědoma, že maminka musí byt dát do stavu, jak ho převzala s běžným opotřebením, kdy v bytě bydlí již skoro 13 let. Pan majitel chce ovšem přijít se zástupci firem aby mamince předložili nabídku na opravu celého bytu. Maminka na toto ovšem nemá finanční prostředky a ani já nemohu zaplatit drahou firmu. Mimo vymalování požaduje opravit kuchyňskou linku a natřít dřevěná okna. Jsem schopná s rodinou nějaké opravy zajistit svépomocí, ale pan majitel stále mluví o zajištění oprav a že pokud nebudeme spolupracovat, že porušujeme zákon. Citace:
"Dobrý den, pane inženýre, budu se snažit abych 10.2.2025, v 11:00 hod., byla v bytě přítomna. Můj zdravotní stav však stále není dobrý a nemůžu zaručit, že v uvedený den nebudu opět hospitalizována. Udělám vše proto, abych termín dodržela. K vám jako majiteli bytu budu samozřejmě vstřícná a v pustím vás do bytu, ale nikdo další nemá právo bez mého pozvání do bytu vstoupit. Chtěla bych vás upozornit na to, že si nepřeji, aby jste mým jménem objednával zástupce firem, ohledně oprav bytu. Nemám žádné finanční prostředky na opravu a proto si ani nepřeji, aby mi někdo předložil nabídku na opravu. Nemám to z čeho zaplatit, žiju jen z důchodu a jsem ráda, že jsem byla do této doby schopna platit alespoň nájem. Děkuji za pochopení." Odpověď: "Dobrý den, zdá se, že si nechcete uvědomit rozsah škod na bytě, které jste způsobila a hodláte porušovat zákon. Dle zákona musíte předat byt ve stavu, jak jste ho přebírala. Nyní nechcete ani umožnit opravy bytu, které jsem připraven za Vás zajistit. Tím by Vámi způsobená škoda dále narůstala. Upozorňuji Vás, že pokud odmítáte spolupracovat na odstranění rozsáhlých škod, celou záležitost budu nucen předat k dalšímu řízení advokátovi. Snad byste se mohla poradit s dcerou, na kterou by v případě event. dědického řízení přecházely i Vaše závazky. Věřím, že změníte svůj přístup a očekávám Váš souhlas s mým předchozím návrhem, aby bylo možno objednat nutné opravy. S pozdravem."
Nechceme mu bránit, aby si sám byt opravil. Nechceme porušovat zákon. Jak jsem říkala, my se pokusíme dát byt do původního stavu, vymalujeme, pokusíme se dřevěnou podlahu opravit podle našich možností. Jen ho upozorňujeme, že nemáme finanční možnosti a nechceme, aby mluvil za maminku a objednával nějaké opravy. To už se totiž jednou stalo s domovním telefonem. Byt může maminka užívat do konce února, kdy se chystáme připravit ho k předání. Pan majitel ovšem chce přijít již 10.2.2025 a situaci řešit pomocí firem. Co když se mu stav bytu v den předání nebude líbit, jak to pak vše vyřešit? Nějak z toho cítím, že chce nechat celý byt opravit na náklady maminky. To jí pak bude žalovat a požadovat úhradu za opravu. Kdo posuzuje, zda je byt ve stejném stavu jako při předání s určitou mírou opotřebení? Nedokážu si představit, jak se tyto věci prokazují u případného soudu. Pokud bych měla nějaké finance, tak to zaplatíme, ale bohužel ty finance nám schází. Děkuji za odpověď. K.