Obchodní právo, vztahy, smlouvy
- Základní údaje
- Uložil(a): Mgr. J. Polesný (obč., obchod. právo)
- Kategorie: Obchodní právo, vztahy, smlouvy
- Zobrazení: 52
Dle pravomocného usnesení ve věci pozůstalosti po mé matce, H. A., ze dne 21.1.2025, jsem nabyla práva a povinnosti vyplývající ze smlouvy o dílo - fotovoltaickou elektrárnu FVE na ohřev vody, viz příloha. Prostředek na realizaci díla, dotaci ve výši 90.000 Kč, byl mamce poskytnut na základě rozhodnutí ministra životního prostředí č. 7741016859, v rámci programu Nová zelená úsporám a zaslán na její účet. Z tohoto účtu byla dne 23.05.2024 odeslána záloha ve výši 54.000 Kč na účet společnosti, která měla realizovat dílo. Následně dne 5.7.2024 mamka nečekaně zemřela. Bohužel jsem nevěděla o této její aktivitě a v místě jejího bydliště jsem našla jen návrh smlouvy o dílo bez jejího podpisu. Tuto písemnost jsem předala notářské kanceláři vyřizující její pozůstalost, která následně firmu Terra Solar energy, s.r.o. oslovila a obdržela od ní písemné vyjádření, že předmětnou smlouvu vede jako platnou a práce již byly započaty. Protože jsem neměla k dispozici žádné písemnosti týkající se předmětné smlouvy o dílo, napsala jsem společnosti Terra Solar energy dopis se žádostí o součinnost, viz příloha. Dne 10.02.2025, jsem obdržela odpověď obsahující smlouvu o dílo a potvrzení o zaplacení zálohy. Žádné další písemnosti potvrzující započetí díla nebyly poskytnuty. Vzhledem k tomu, že chci nemovitost prodat, ráda bych odstoupila od smlouvy a dotaci navrátila státnímu fondu životního prostředí. Mohu tedy dle článku „IV. Odstoupení od smlouvy, zrušení smlouvy“, od této písemnosti odstoupit z důvodu prodlevy uvedené v odstavci 3. a), když od zaslání zálohy dne 23.5.2024, do máminy smrti dne 5.7.2024, nebylo nic započato a firma nemá žádný důkaz, že dílo započala? Mohu v tomto případě požadovat navrácení celé zálohy pokud firma neprokáže, že již provedla nějaké práce? Děkuji za odpověď.
- Základní údaje
- Uložil(a): Mgr. J. Polesný (obč., obchod. právo)
- Kategorie: Obchodní právo, vztahy, smlouvy
- Zobrazení: 44
Jako vlastnící SVJ jsme uzavřeli SoSB s budoucím stavebníkem, která se týkala prodeje půdy a následné výstavby jednotek. Stavebník ale k projektu přistoupil liknavě a nesplnil své povinnosti ze SOSB. Termín napsaný v SOSB mu propadl. Kvůli ztrátě důvěry s ním již nechceme pokračovat. OTÁZKA NA PRÁVNÍKA JE JESTLI JSME UŽ Z OBLIGA?
Normálně podle § 1788 (1) se zdá že ano.
Smlouva je ale napsána nesrozumitelně a obáváme se jestli v ní není nějaký háček. Není jasné jestli se opravdu jedná o smlouvu o smlouvě budoucí, není jednoznačné jestli ve smlouvě uvedený termín je termín k podání výzvy k podpisu. Není jasné jestli některý odstavec termín k podání výzvy neprodlužuje... SoSB přikládám. Také přikládám dodatek, kterým se termín prodlužoval - byl podepsán 29.7.2024. Pokud jde o termín, je v SoSB v Čl.1,odst.2 definován NĚJAKÝ termín, ale není tam explicitně že je to termín na výzvu k podpisu smlouvy, je to formulováno jinak. Já to ale tak celou dobu chápal. Pokud to není termín k výzvě, tak platí jeden rok od uzavření dle NOZ § 1785? A co by tedy znamenal ten termín z Čl. 1. odst. 2? Není také jasné kdy termín vypršel. SoSB stanovila v Čl. 1, odst. 2 18 měsíců od podpisu, tj 18 měsíců od 4.11.2022. Dodatkem č.1 se, doslovně vzato, ta lhůta zkrátila směrem do minulosti, konkrétně do 4.5.2023. On se totiž nahrazoval Čl.1,odst.2 SOSB, kde původně bylo 18 měsíců od 4.11.2022 a stalo se z toho 6 měsíců od 4.11.2022. V Čl.1,odst.9 je specifikováno jak se má postupovat při uzavírání realizační smlouvy, že každá strana má oprávnění vyzvat protistranu k podpisu smlouvy po splnění podmínek v Čl.1,odst.6. Podmínky z Čl.1,odst.6 ale stále nebyly splněny, přestože propadl termín z Čl.1,odst.2 - pokud je to tedy termín k podání výzvy. Pak Čl.3,odst.4, tam se píše že vlastník může odstoupit od smlouvy pokud je stavebník v prodlení o 2 měsíce s plněním Čl.1.,odst.6. Obávám se aby se tím neprodlužovala lhůta k podání výzvy, četl jsem nějaká judikáty (32 Odo 1657/2005 ze dne 16. října 2007), kde se píše "sjednali-li účastníci ve smlouvě o uzavření budoucí smlouvy smluvní pokutu za porušení povinnosti předložit výzvu k uzavření realizační smlouvy, a to za každý den prodlení, pak tím objektivně projevili vůli vyloučit prekluzivní charakter uvedené lhůty. Jestliže může být účastník v prodlení s výzvou, nemůže současně neuskutečněním výzvy dojít v důsledku prekluze k zániku závazku uzavřít budoucí (realizační) smlouvu (jinak řečeno: nemůže nastat prodlení, pokud závazek zanikne, avšak může-li dojít k prodlení, musí závazek trvat čili existovat)". Na druhou stranu v našem případě se ale nebavíme o pokutě za nepředložení výzvy, ale nesplnění nějakých povinností z Čl. 1, odst. 6, které předložení výzvy předcházejí a není u toho jasný termín. Také nechci odstupovat od smlouvy, ale tvrdím že vyprší podle § 1788 (1). Podobný případ je Čl.3,odst.5. tam se hovoří o smluvní pokutě, ta je ale navázaná na BEZDŮVODNÉ neuzavření smlouvy. My důvod máme - nesplnění povinností v Čl.1,odst.6. Ve smlouvě je napsána v Čl.1,odst.7,písm.d povinnost pro vlastníka, že musí projektovou dokumentaci odsouhlasit do 14 dnů od předložení. Co se stane když jí neodsouhlasím a budu hrát mrtvého brouka? Není tam žádná sankce. On má pak v Čl.1.6.a povinnost zajistit můj souhlas aby v Čl.1.9 udělal výzvu. Vím, že to není slušné, ale když protistrana porušuje svoje povinnosti, tak nevím proč po ztrátě důvěry, kterou zapříčinil on, bych já měl svoje povinnosti nadále dodržovat. Podobně v 1.7.b mám povinnost udělit plnou moc pro zastupování v územním a stavebním řízení. Není tam ale termín ani sankce. Co mně hrozí když plnou moc neudělím? Děkuji, Stanislav Šulc.
- Základní údaje
- Uložil(a): Mgr. J. Polesný (obč., obchod. právo)
- Kategorie: Obchodní právo, vztahy, smlouvy
- Zobrazení: 132
Potřebuji poradit a pomoci s odstoupením od smlouvy o dílo ze strany zhotovitele. Uzavřel jsem smlouvu o dílo na zhotovení střešní krytiny na bytovém domě, vybral jsem zálohu, započal práce, starou střešní krytinu jsem demontoval a zlikvidoval, nainstaloval jsem střešní folii, střechu jsem zalaťoval, bohužel jsem se dostal do finanční krize a další materiál jsem neobjednal, a momentálně nejsem schopen zajistit dodání materiálu ani pokračování prací. Investora jsem informoval o dostoupení od smlouvy s tím, že peníze vrátím ale bohužel nemohu vrátit vše najednou ale postupně. Ve smlouvě o dílo nemáme sepsáno možnosti odstoupení od smlouvy. Prosím o radu jak postupovat dále, popřípadě zhotovení formuláře pro odstoupení od smlouvy, předem velice děkuji. S pozdravem Bořivoj.
- Základní údaje
- Uložil(a): Mgr. J. Polesný (obč., obchod. právo)
- Kategorie: Obchodní právo, vztahy, smlouvy
- Zobrazení: 196
Obracím se na Vás s prosbou o pomoc ohledně vrácení peněz za vstupenky na loňský zrušený festival TopFest. I po opakovaných urgencích na email
- Základní údaje
- Uložil(a): Mgr. J. Polesný (obč., obchod. právo)
- Kategorie: Obchodní právo, vztahy, smlouvy
- Zobrazení: 140
Uzavřel jsem smlouvu na operativní leasing. Od 5.10.2024 do dnes (30.01.2025) jsem auto neobdržel. Proto jsem poslal výpověď, že chci od smlouvy odstoupit, protože auto již potřebuji. Jaké překvapení, když firma výpověď neakceptuje a tvrdí, že auto dodají v březnu 2025, po té mě vyzvou, abych vozidlo převzal. Pokud nepřevezmu, tak chtějí zaplatit 30% z ceny nového vozu. Dá se nějak tato smlouva vypovědět, aniž bych nesl nějaké následky?
- Základní údaje
- Uložil(a): Mgr. J. Polesný (obč., obchod. právo)
- Kategorie: Obchodní právo, vztahy, smlouvy
- Zobrazení: 130
Od roku 2016 pracuji na základě rámcové smlouvy jako kontraktor na IČO v oblasti vývoje databází Oracle pro společnost Digitec Solutions (dále Digitec, malá firma cca 7 lidí, obrat 15.000.000 Kč). V říjnu 2022 dohodl jeden z kolegů z Digitecu pohovor na jinou pozici v ČSOB (Tech Lead (jde spíše o manažerskou roli pro projekt Rainbow (reportingový nástroj ČNB/ECB)), který byl úspěšný a od 24.10.2022 působím primárně tam. Šlo o Digitecem subkontraktovanou smlouvu větší firmy Neit Consulting, která měla tuto dodavatelskou smlouvu podepsanou přímo s ČSOB, a.s. – detaily neznám. Z důvody odmítnutí růstu denní sazby u Digitecu v květnu 2024 a rovněž striktního odmítnutí možnosti další spolupráce (a celkově již nepříjemné atmosféry) jsem se rozhodl rámcovou smlouvu vypovědět. Na základě skutečnosti, že pro práci v ČSOB jsem neměl nikde písemně definováno, co přesně a pro koho má dělat (neexistuje prováděcí smlouva, jen vágní objednávka, jde jen o ústní dohodu), také dle vlastního úsudku a rovněž konzultace s 2 právníky jsem se rozhodl podepsat kontrakt přímo s ČSOB, a.s. Asi o měsíc později mi právní zástupce Digitecu poslal předžalobní výzvu k plnění smluvní pokuty, což jsem odmítl. Nyní patrně plánují podání žaloby. Domnívám se, že konkurenční doložka není správně sjednána, považuji ji za nepřiměřenou, není jasně definováno, na jaký okruh osob a jaké služby se vztahuje a je zcela jednostranná – zavazuje pouze mne. Prosím o vyjádření. Ve smlouvě jde o článek 9, celá smlouva v příloze včetně poslední mnou potvrzené objednávky. Děkuji OS.
- Základní údaje
- Uložil(a): Mgr. J. Polesný (obč., obchod. právo)
- Kategorie: Obchodní právo, vztahy, smlouvy
- Zobrazení: 254
Ráda bych se dozvěděla, jak postupovat dál. Objednávku u Jackpot Social goals Bugatti Alexe jsem vytvořila 14.1.2025, odsouhlasila Všeobecné obchodní podmínky a zaplatila zkušební členství za 89 Kč. E-mailem přišlo potvrzení objednávky, spolu se zaslanými VOP. Dne 16.1. 2025 jsem poslala formulář pro odstoupení od smlouvy. Firma po mně chce zaplatit 9.690 Kč za měsíční členství s tím, že nemám nárok členství zrušit, protože jsem od smlouvy neodstoupila víc než 48 hodin před koncem zkušebního období. Přitom mi před zaplacením objednávky bylo napsáno, že je členství možné zrušit kdykoliv. Žádný jiný dokument než potvrzení objednávky a VOP od firmy nemám. Platbu jsem zasílala na základě formuláře, kde jsem zaškrtla souhlas s obchodními podmínkami.
_________________________________
Doplňující dotaz:
Oni mají ve Všeobecných obchodních podmínkách, že: 4.2. Smlouva se po uplynutí prvního zúčtovacího období automaticky prodlouží o další
časové období, jehož cena a délka je specifikovaná v platebním linku nebo v rámci online komunikace, ledaže jedna ze stran sdělí písemně druhé smluvní straně, že na
prodloužení smlouvy nemá zájem a trvá na jejím ukončení, a to nejpozději 2 dny před
uplynutím stávajícího zúčtovacího období. Jak tohle řešit, když mi tvrdí, že moje odstoupeni je neplatné, protože plnění začalo s mým souhlasem, před uplynutím 14denní lhůty a nedstoupila jsem víc než 48 hodin před koncem zkušebního období.
- Základní údaje
- Uložil(a): Mgr. J. Polesný (obč., obchod. právo)
- Kategorie: Obchodní právo, vztahy, smlouvy
- Zobrazení: 181
Jako OSVČ jsem brigádně zaměřil pro jednu firmu jednu zakázku, měření jsem prováděl jejich přístrojem. Na konci měření se zjistilo, že během měření někde z přístroje upadl konektor, část měření tedy neproběhla. Při vyhodnocení dat jsem následně zjistil, že se stala ještě jedna chyba (nebyla vymazána SD karta) a tím pádem se neuložila část videa (cca 65 procent), které je součástí zaměření. Den po měření, jakmile jsem zjistil, že část videa chybí, jsem to oznámil a položil dotaz, jak se to bude řešit. Bylo mi řečeno, že se to bude přeměřovat, ale nebylo stanoveno žádné datum. Následně mi ale bylo řečeno, že mám data i přesto zpracovat. Na zakázce jsem pracoval. Následně jsem informoval firmu, že se mi nakupila jiná práce a že nebudu mít tolik času na zpracovávání dat. Na zakázce jsem postupně pracoval dále. Následně jsem ještě zjistil, že data se z přístroje nestáhla všechna a žádal jsem, aby je stáhli a uložili, abych k nim měl přístup, to jim trvalo 20 dní, až potom jsem měl přístup i ke zbytku dat. Postupně jsem data připravoval a na zakázce pracoval. Následně mi bylo řečeno, že zakázku přebírá jiný brigádník. Nyní po uplynutí cca 2 měsíců mi nechce firma proplatit fakturu za zaměření a zpracování dat a chce po mě zaplatit opravu přístroje + kalibraci a penále z prodlení zakázky. Chtěl bych doplnit, že žádné datum, do kterého má být zakázka hotová mi nebylo řečeno. Na zakázce spolupracují další lidé, není závislá jen na mě, k datům měli přístup i ostatní pracovníci, pokud to spěchalo, mělo na tom podle mě pracovat více lidí, je to velká zakázka. Dále bych chtěl říct, že jejich přístroj jsem měl v ruce potřetí v životě, nevěděl jsem, že je karta zaplněná a že se data neukládají. Dále bych chtěl uvést, že přístroj je specifický Laserscan Backpack pro mobilní mapování, není to běžné vybavení, se kterým jsem denně v kontaktu. Také bych chtěl uvést, že zakázka je rozsáhlá pro Městkou část Jihlava, zaměření dvou věžáků v ul. Xxxxxxxxx a yyyyyyy za celou dobu jsem neměl informace o nějakém datu odevzdání. Tím jak je zakázka velká, dá se selským rozumem usoudit, že zpracování dat bude náročné i časově. Chtěl bych ještě říct, že se jedná o firmu Intellmaps, měřil jsem pro ně již dvě menší zakázky na podzim a problém žádný nebyl. Ještě bych chtěl uvést, že žádnou smlouvu mezi sebou nemáme, vše probíhalo formou domluvy, ale nikdy nebylo z jejich strany řečeno, do kdy je potřeba zakázku odevzdat. Dále bych se chtěl pozastavit nad tím, zda vlastně je z jejich strany legální pořizovat video, kde jsou nájemníci a jejich byty? Chtěl bych se zeptat jsou v tomto v právu? Mohou po mě požadovat uhrazení penále a opravy atd.? Mají právo mi nezaplatit odvedenou práci? Jakou mám možnost se bránit? Mohu nějakým způsobem i přes to získat peníze za provedenou práci? Moc děkuji za radu.
_________________________________
Doplňující dotaz:
Dobrý den,
děkuji, mohl bych mít ještě prosím dotaz? Nevíte o nějakém jednání, které bylo podobné mému případu a jak nakonec soud rozhodl? Děkuji
- Základní údaje
- Uložil(a): Mgr. J. Polesný (obč., obchod. právo)
- Kategorie: Obchodní právo, vztahy, smlouvy
- Zobrazení: 237
Obracím se na vás s žádostí o pomoc ohledně případu, který se odehrál před 3-4 lety (2021-2022). Nejsem si jistá, zda už není příliš pozdě na jeho řešení. S přítelkyní jsme si chtěly pořídit pozemek, na kterém bychom si nechaly postavit rodinný dům. Obrátily jsme se na "firmu" (mateřská firma) sídlící v Brně, kde přítelkyně tehdy pracovala. Tato "firma" se zaměřuje na reality, financování a výstavbu rodinných domů (to jsou jednotlivé dceřinky). S jednou z dceřinek ("firma 2") jsme uzavřely smlouvu, která se týkala nalezení pozemku v požadovaných lokalitách, které vyhovovaly naším kritériím do určitého časového období. Za tuto službu si účtovali poplatek ve výši 50.000 Kč. Veškeré konzultace probíhaly pouze osobně v práci a nikdy jsme neobdržely žádné písemné shrnutí nebo výstupy. Firma však pozemek nenašla, a tak nám nabídla alternativní řešení. To spočívalo v tom, že by nám nabídli pozemek spolu s výstavbou rodinného domu, který měl být postaven do dvou let. Tento návrh jsme pečlivě zvážily a tato varianta se nám nakonec zalíbila. Přeci jen za dva roky jsme měly mít postavenou novostavbu a vše by za nás řešila "firma 2". Podepsaly jsme rezervaci s dceřinou společností "firma 3" a složily jsme rezervační poplatek ve výši 70.000 Kč. Rezervační poplatek byl slovně ponížen o předchozích 50 000 Kč, které jsme už ale neviděly. Komunikace s "firmou 3" probíhala celkem korektně, pouze se zapomněli ozvat, když se nám blížil termín vypršení rezervační smlouvy. Sami jsme se museli s touto "firmou 3" spojit, aby nám vystavila dodatek o prodloužení rezervace pozemku s výstavbou RD. Dodatek vystaven a podepsán. Ujišťovali nás, že v dodatku je dostatečně dlouhá doba i s časovou rezervou pro následné podepsání Smlouvy o smlouvě budoucí kupní s "firmou 2". Přišla na řadu otázka financování ("firma 4") a bylo nám řečeno, že dokud nebudeme mít zajištěné financování (hypotéku), nemůže dojít k podpisu smlouvy o smlouvě budoucí kupní, tedy ve zkratce SOSBK. Začaly jsme tedy financování dle rad firmy řešit. Zde nám radili, ať přítelkyně přejde z OSVČ na HPP kvůli dostatečné bonitě u hypotéky, že "firma" tímto vyjde vstříc a vypomůže. Ovšem za předpokladu, že si veškeré náklady (zdravotní a sociální pojištění) přítelkyně za ty měsíce, kdy bude u "firmy" vedena jako zaměstnanec, bude muset také do poslední koruny zaplatit. Předložili jí směnku k podpisu, která byla po veškerých přepočtech nákladů stanovena částka cca 250.000 Kč. Směnka podepsána, následně v plné výši splacena.
Postupně jsme o celém procesu začínaly pochybovat a zástupci (koordinátorovi celého procesu) "firmy" jsme oznámili, že financování budeme řešit po své ose a ne přes "firmu 4". Naší změně přístupu nebyli nakloněni. Měly jsme pocit, že od té doby celá tato firma dělala vše pro to, aby tento obchod nevyšel. Na dotazy, kdy bude stavební povolení potřebné k podpisu smlouva o smlouvě budoucí kupní, se neustále vymlouvali a ústně uváděli termíny, které nedodrželi a stále je posouvali. S pořízením vlastního bydlení už jsme nemohly dále čekat, dlouhé měsíce se nic nedělo, jen plané řeči. Proto jsme ve "firmě 3" rezervační smlouvu už dále neprodloužily. Rezervační poplatek 70.000 Kč nám byl navrácen, oněch 50.000 Kč ovšem ne, ty někde po cestě "propadly". Táhlo se to tak dlouho, že už nám končila lhůta na vyčerpání hypotéky, kterou jsme nemohly začít čerpat, protože zkrátka nebylo na co. Museli jsme tedy hypotéku zrušit a dle podmínek banky zaplatit tučný poplatek ve výši přes 200.000 Kč. Bohužel sjednaná hypotéka dle banky nešla použít na jinou nemovitost.
Přišly jsme o více než půl milionu korun. Chci se zeptat, zda existuje možnost získat nějaké peníze zpět, a zda nás někdo může v tomto případě zastupovat nebo jsme pochybyli my a nedá se s tím nic dělat.
- Základní údaje
- Uložil(a): Mgr. J. Polesný (obč., obchod. právo)
- Kategorie: Obchodní právo, vztahy, smlouvy
- Zobrazení: 228
Měla jsem spol. s. r. o. , tu jsem 2021 přepsala na nového majitele - jednatele, sliboval, že elektřinu přepíše, já ji platila dále i když už spol. s.r.o. nevlastním. Innogy mi řeklo, že ji musím platit do té doby než jednatele seženu, bohužel jsem nesehnala a Innogy pak na mě fyzickou osobu vystavili nový přepis. V září 2024 jsem se odstěhovala a chtěli jsme s budoucím nájemníkem přepis, bohužel, bylo mi sděleno, že dlužím peníze, kde jsem jednatelem, tímto jsem zjistila, že nezaslal nový jednatel oznámení o převodu a mě pořád vedou jako dlužníka společnosti a řekli nám, že elektřinu nepřepíší, dokavaď dluh nezaplatím. Smlouva byla prý zafixovaná a jelikož se nedodržela lhůta tak tím vznikl dluh. Nevím co dělat, když v té době jsem už společnost nevlastnila ani nebyla jednatelem. Pořád teď platím za nového nájemníka elektřinu než se to vůbec vyřeší. I když by Innogy mělo normálně novému nájemníkovi dát smlouvu a dluh vymáhat po společnosti s novým jednatelem. Co mám dělat, když jsem u Innogy vedená pořád jako jednatel, nového jednatele nenahlásil a dluh píši na mě. Také jsem měla s novým jednatelem smlouvu, že veškeré dluhy a závazky přebírá. Děkuji za odpověď Pavlína.