Počet stránek ve webu: 48507

    1 1 1 1 1
    Pomohl Vám tento článek? Pokud ano, klikněte prosíme na 5 hvězdiček. Děkujeme! :)

    Pokusím se dotaz co nejvíce zestručnit:
    - čtvrtek - nebyl jsem doma, pošťák nechal lístek ve schránce, že bude na ZDEJŠÍ poště další den
    - pátek - byl jsem na ZDEJŠÍ poště, čakal jsem před poštou 35 minut než se na mě dostala řada (mám svědky), bohužel dle sdělení pošťačky za přepážkou je balíček neznámo kde, mám si zavolat na centrálu dispečinku

    - pondělí - znovu návštěva pošty - balíček je v jiné vesnici. Balíček jsem nutně potřeboval (byl v něm polotovar na výrobu produktu, výroba byla plánována na ono pondělí), proto jsem byl nucen nežádat zaslání na zdejší poštu, ale musel jsem na poštu do jiné vesnice zajet. Cestou jsem ztratil svůj osobní čas, který mi už nikdy nikdo nenahradí a dále jsem samozřejmě musel uhradit pohonné hmoty. Žádal jsem náhradu škody ve výši symbolicích 200 Kč (více jak hodina zbytečně ztraceného času + PHM).
    Pošta mi napsala:
    "Odpovědnost pošty za škodu vzniklou při poskytování poštovních služeb je upravena ustanoveními § 12 až § 15 poštovního zákona, podle kterých ČP jako provozovatel poštovních služeb odpovídá pouze za škodu, která vznikla v době od poštovního podání do dodání či vrácení a za škodu vzniklou ztrátou, poškozením nebo úbytkem obsahu poštovní zásilky. Za jiné škody podnik neodpovídá, není-li v poštovních podmínkách
    výslovně stanoveno jinak. ČP tedy nenese odpovědnost za další následnou škodu např. cestovné, ztrátu času,
    ušlý zisk, nepřímou škodu nebo cenu zvláštní obliby. Nepřímou škodou se rozumí taková škoda, která
    nevznikla na obsahu, ale jako důsledek toho, že jednání nebo chování poškozeného bylo závadou ovlivněno.
    S ohledem na uvedené jsme nuceni Váš požadavek o náhradu nákladů ve výši 200, - Kč zamítnout."
    Je skutečně nemožné v rámci občansko-právního řízení získat od pošty náhradu škody?   Děkuji.

     

    Odpověď:

    S tím, co Vám bylo napsáno Českou poštou, lze v zásadě souhlasit. Odpovědnost za škodu vzniklou při poskytování poštovních služeb je skutečně primárně upravena v § 12 - § 15 zákona o poštovních službách (občanský zákoník se v tomto případě použije pouze podpůrně).
    Dle § 12/1 zákona o poštovních službách platí, že:
    "Za škodu vzniklou při poskytování poštovních služeb odpovídá provozovatel v rozsahu stanoveném tímto zákonem a poštovní smlouvou."
    Je tedy podstatné, jak je odpovědnost poskytovatele poštovních služeb upravena právě v zákoně o poštovních službách. Tato odpovědnost je pak značně limitována, a to konkrétně následovně:
    - provozovatel odpovídá jen za škodu, která vznikla v době od poštovního podání do dodání či vrácení,
    - provozovatel neodpovídá za škodu způsobenou odesílatelem nebo příjemcem,
    - provozovatel neodpovídá za škodu způsobenou neodvratitelnou událostí, pokud není sjednáno jinak,
    - provozovatel neodpovídá za škodu vzniklou zabavením nebo zadržením poštovní zásilky nebo poukázané peněžní částky nebo jiným opatřením, pokud byly provedeny podle zákona o poštovních službách nebo podle zvláštního právního předpisu,
    - provozovatel neodpovídá za škodu vzniklou zvláštní povahou nebo vadností obsahu poštovní zásilky,
    - za škodu vzniklou ztrátou, poškozením nebo úbytkem obsahu poštovní zásilky provozovatel odpovídá jen v rozsahu sjednaném v poštovní smlouvě,
    - za jinak vzniklé škody na poštovní zásilce provozovatel odpovídá, jen bylo-li to v poštovní smlouvě sjednáno.
    K této problematice se více dočtete například zde:
    https://www.epravo.cz/top/clanky/odpovednost-poskytovatele-postovnich-sluzeb-a-spory-s-ni-spojene-112790.html
    nebo zde:
    https://www.mesec.cz/clanky/co-delat-kdyz-vas-poskodila-ceska-posta-nebo-soukromy-provozovatel-postovnich-sluzeb/
    Jelikož Vaše reklamace poštovních služeb byla zamítnuta, můžete se v této věci obrátit (a to i s nárokem na náhradu škody) na Český telekomunikační úřad:
    https://www.ctu.cz/
    Nemyslím si však, že byste byl úspěšný, jelikož Vám způsobená škoda nemá přímou souvislost s poškozením, ztrátou či úbytkem obsahu poštovní zásilky.
    _____________________________
    Právní předpisy zmiňované v odpovědi:
    zákon č. 29/2000 Sb. , o poštovních službách a o změně některých zákonů (zákon o poštovních službách)
    zákon č. 89/2012 Sb. , občanský zákoník

    Nenašli jste odpověď na Váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 99 Kč. Odpověď obdržíte maximálně do 5 pracovních dnů. Poradit se s naším advokátem.

    Komentáře vytvořeny pomocí CComment

    Společný majetek manželů
    Rozvod manželství
    Vše o dědění a vydědění
    Proč se nevyplatí ignorovat dopisy

    Výživné, alimenty - nejčastější dotazy

    Vymáhání dluhů, směnky

    Strašák jménem exekuce
    Osobní bankrot (konkurz), oddlužení (insolvence) - informace
    Trvalé bydliště
    Omezení, zbavení svéprávnosti
    Proč se nevyplatí ignorovat dopisy

    Na co nezapomenout při stěhování