Počet stránek ve webu: 48507

    1 1 1 1 1
    Pomohl Vám tento článek? Pokud ano, klikněte prosíme na 5 hvězdiček. Děkujeme! :)

    Dodavatel el. energie mi zaslal "Oznámení o úpravě cen za dodávku elektřiny, více jak 10 měsíců před koncem platnosti fixní smlouvy, tedy smlouvy na dobu určitou, což je doba trvání smluvního závazku. Předpokládám, že stejná, nebo podobná oznámení přicházejí mnoha dalším spoluobčanům a to nejen těm s podobnou fixní smlouvou u uvedené společnosti.

    Tedy všem těm, kteří měli to štěstí, že podepsali včas (před říjnem 2021) smlouvy u společností právě na dobu určitou, tedy "zafixovali" si ceny za dodávky energií a domnívali se, že je tím jejich problém s neúměrným navýšením cen především neregulované části cen energií, alespoň na dobu trvání těchto smluv vyřešen.   Jaké je nyní naše překvapení, že dodavatel nemusí fixní smlouvu a cenu dodávky neregulované části dodržet a může si cenu dovolit jednostranně navýšit. V tu chvíli se začneme podrobněji zabývat smlouvou a našimi možnostmi ve smyslu odmítnutí podobného kroku ze strany dodavatele. Hledáme způsoby a precedens, který nám umožní se bránit. Na stránkách ERU, což je úřad, který by nám měl jako první nabídnout pomoc se dozvídáme, že jsme si měli včas dobře přečíst smlouvu s dodavatelem a v případě, že je v ní uvedeno, že si může s cenou dělat v průběhu trvání "co chce", takovou smlouvu neuzavírat. Další informace je, že se s dodavatelem můžeme soudit. Osobně se domnívám, že toto není pomoc, jakou očekáváme. Jsem přesvědčený, že valná většina smluv od dodavatelů energií obsahuje větší či menší "zadní vrátka", která jim mohou umožnit si s cenami dělat co se jim zamane přesto, že smlouva je uzavřena na dobu určitou a jedná se tedy o fixní smlouvu. Je tomu skutečně tak? Pokud je dodavateli umožněno se takto v tržním prostředí chovat k zákazníkovi, postrádá smlouva smysl a je to spíše podvodné jednání, možná ale v mezích zákona. To platí zvláště, pokud zákazník nemá na výběr, protože podobnou obezličku používají všichni dodavatelé energií a zákazník smlouvu uzavřít s dodavatelem musí.   Samozřejmě, uvědomuji si, že se jedná o extrémní situaci s vyhrocenými cenami dodávek veškerých energií. Dokážu pochopit stav, kdy se dodavatel dostane do situace, která ohrožuje jeho další existenci a je nucen ceny navýšit, protože jinak by nemohl dodržet smluvní závazky a klientům by nakonec stejně nezbylo nic jiného, než změnit dodavatele, což často představuje Dodavatele poslední instance. V takovém případě bych ale očekával jinou komunikaci ze strany dodavatele, nikoliv pouhé „Oznámení o navýšení ceny“. Nejsme všichni právníci a mnozí netuší, jak se mohou nebo mají bránit. Mnoho z nás to vzdá a bojí se soudního sporu, nevěří, že v podobném sporu může uspět a tak prostě jen platí. Jenže mnohým takové navýšení cen způsobí nemalé komplikace, které mohou přerůst v závažné problémy spojené se zadlužením, krizí v rodině apod. Domnívám se tedy, že je třeba se bránit a žádat o pomoc odbornou hromadně, jako skupina ohrožených občanů, se kterými si podobné společnosti dělají co chtějí, protože si jsou jejich nevýhody vědomy. I kdyby to vše mělo za výsledek jen změnu stávajících zákonů, mělo by to smysl, protože pokud takové jednání opakovaně nepostihne nás, může to zasáhnout třeba naše potomky.   Věřím tedy, že pokud budete schopni odpovědět na můj konkrétní dotaz, bude to vítaná informace i pro mnoho ostatních odběratelů energie, kteří mají, nebo budou mít podobný problém. Nyní konkrétněji k mému dotazu.   Znění mé smlouvy: „Smlouva o sdružených službách dodávky elektřiny ze sítí NN“, smlouva je uzavřena na dobu smlouvy /trvání smluvního závazku: „na dobu určitou do 31.10.2023. Součástí dalšího smluvního ujednání je i „Změna ceny za dodávku a změna jiných podmínek dodávek“, kde se píše, že „Dodavatel je oprávněn změnit ceník kdykoliv v průběhu roku a to zejména v případech, že se významně změní cenové, nebo jiné podmínky na relevantních trzích“. Zároveň je zde uvedeno, že: „Zákazník má právo do 3. měsíců od uvedení cenových změn bez uvedení důvodu odstoupit od smlouvy. V dopise o „Oznámení o úpravě cen za dodávku elektřiny“ se uvádí informace o Stanovených cenách ze strany Vlády ČR a o „nařízení vlády č. 298/2022 Sb. o stanovení cen elektřiny a plynu v mimořádné tržní situaci“.   Dále je uvedena informace o cenách za dodanou elektřinu dle tohoto nařízení, což zde není nutno rozepisovat. Následuje text: „Z důvodu změny tržních podmínek na trhu s elektřinou majících povahu mimořádné tržní situace naše Společnost tímto využívá svoje právo na změnu ceny a jiných smluvních podmínek ve Smlouvách, pro které cena za dodanou elektřinu je sjednaná jako pevná cena za energetickou jednotku (dále jen „typ smlouvy FIX“). Změna Smlouvy nabude účinnosti ode dne 15.01.2023 a bude platit do konce smlouvy nebo do vykonání jiné změny smluvního vztahu týkající se změny sjednané ceny. “ Nakonec jsou vypsány možnosti zákazníka odstoupit od smlouvy a informace, že nám bude zaslán nový předpis zálohových plateb. (Pokud bude třeba mohu zaslat kopie jak „Smlouvy“ tak „Oznámení“.). Jsem jen „Zákazník/odběratel“, ale myslím si, že Vládní nařízení o „zastropování“ cen energií, nemůže být oprávněným důvodem pro navýšení ceny dodávek energií u tzv. fixní („typ smlouvy FIX“) smlouvy na dobu určitou před datem jejího ukončení. Dodavatel je obchodník s energiemi, který má nákupní strategii založenou na takovém nákupu různých kontraktů, aby eliminoval růst cen na trhu po takovou dobu, na jakou uzavřel s odběratelem smlouvu.   Nákupy na dlouhodobém trhu mají chránit dodavatele před náhlým kolísáním ceny elektřiny. Díky nákupům dopředu mohou dodavatelé poskytovat svým zákazníkům fixovanou cenu elektřiny na několik let dopředu.   Pokud Dodavatel svoje závazky plnit nemůže, měl by to jednak oficiálně doložit a pak se omluvit a požádat o shovívavost klientů, jinak prostě zbankrotovat. Na co ale mám jako zákazník ve skutečnosti právo? Pro mě je tedy nyní podstatné zjistit, zda má Společnost dodavatele energií právo na základě uvedeného, tedy na základě nařízení Vlády ČR č. 298/2022 Sb, navýšit ceny za energii zákazníkovi, s platnou tzv. FIXNÍ smlouvou na dobu určitou, před termínem vypršení doby trvání závazku. Na co mám právo, jak se mohu bránit? Co se stane, když nebudu s tímto navýšením souhlasit a budu trvat na dodržení původní smlouvy? Předpokládám, že mi Dodavatel jednostranně vypoví smlouvu a já budu nucen využít služeb Dodavatele poslední instance, respektive jiného dodavatele, který mi ovšem nenabídne jiné ceny, než právě ty, na jejichž hodnoty se mi stávající dodavatel snaží moje „fixní“ ceny navýšit. Možná existuje a je pro takto postižené odběratele energií, jako jsem nyní i já, výhodnější možnost hromadné obrany/žaloby, pokud ano prosím o upřesňující informace jak postupovat. Předem děkuji všem za snahu se proti takovýmto rozhodnutím bránit, nebo je alespoň správně pochopit, děkuji také právníkům za spolupráci. Přeji klidné prožití svátků i v této složité době. S pozdravem Kryštof.
    emilsil@volny.cz

     

    Odpověď:

    Má odpověď pro Vás bude patrně zklamáním, nicméně ze znění dotazu usuzuji, že z právního hlediska je v tomto případě vše v pořádku – tzn. že dodavatel elektřiny neporušil žádný svůj zákonný či smluvní závazek.
    V dotazu sice uvádíte, že s dodavatelem elektřiny jste uzavřel tzv. fixní smlouvu na dobu určitou, pakliže však tato smlouva obsahovala Vámi následně citovanou klauzuli opravňující dodavatele elektřiny k jednostrannému navýšení cen, jednalo se o fixní smlouvu pouze zdánlivou.
    Pakliže dodavatel elektřiny prezentoval tuto smlouvu jako fixní v tradičním smyslu tohoto výrazu (tedy smlouvu, která zavazuje zákazníka po sjednanou dobu setrvat u dodavatele a zároveň která zavazuje dodavatele nezměnit po celou tuto dobu sjednanou cenu), dalo by se uvažovat o klamání spotřebitele.
    Ve Vašem případě je velmi podstatné, kde se ujednání o oprávnění dodavatele elektřiny k jednostrannému zvýšení cen nachází – tzn. zda je toto ustanovení vtěleno přímo do textu smlouvy, anebo do všeobecných (či jiných) obchodních podmínek.
    Pakliže by bylo toto oprávnění dodavatele elektřiny zakotveno pouze v obchodních podmínkách, přičemž smlouva by naopak obsahovala jeho závazek sjednané ceny zachovat, musel by být tento rozpor smlouvy a obchodních podmínek vyřešen ve prospěch smlouvy (§ 1751/1 občanského zákoníku) – v takovém případě by tedy bylo navýšení ceny neplatné a dodavatel elektřiny by byl povinen účtovat původně sjednané (zafixované) ceny. Ze znění dotazu však spíše usuzuji, že ve Vašem případě bylo oprávnění dodavatele elektřiny sjednáno přímo ve smlouvě.
    Co se týče oznámení, které Vám bylo dodavatelem elektřiny zasláno, jsem toho názoru, že byly dodrženy všechny zákonné požadavky (alespoň pokud lze usuzovat z Vašeho dotazu). V tomto ohledu je nutné vycházet z § 11a/2 – 4 energetického zákona, dle něhož platí, že:
    „Zvýšení ceny za dodávku elektřiny … je držitel licence povinen prokazatelně a adresně oznámit spotřebiteli … nejpozději třicátý den přede dnem její účinnosti způsobem uvedeným ve smlouvě o dodávce elektřiny … Součástí oznámení je poučení o právu druhé smluvní strany odmítnout změny a vypovědět závazek ze smlouvy bez postihu podle odstavce 4.
    Nebude-li změna oznámena podle odstavce 2, nevyvolá právní účinky.
    Nesouhlasí-li spotřebitel … se zvýšením ceny … jsou oprávněni bez postihu vypovědět závazek ze smlouvy kdykoliv do desátého dne přede dnem účinnosti zvýšení ceny … přičemž taková výpověď je účinná ke dni bezprostředně předcházejícímu den účinnosti zvýšení ceny … Lhůta je zachována, je-li v jejím průběhu odesláno oznámení o výpovědi závazku ze smlouvy držiteli licence. “
    V této věci se můžete obrátit na některou z organizací hájících práva spotřebitelů, a to například:
    http://www.asociace-sos.cz/
    Předpokládám, že upozornění, na které jste narazil na webových stránkách Energetického regulačního úřadu, je přibližně tohoto znění:
    https://www.eru.cz/upozorneni-pro-zakazniky-v-souvislosti-s-oznamenimi-o-zvyseni-ceny-dodavky-elektriny-a-plynu
    Bohužel pro Vás lze s obsahem tohoto upozornění souhlasit. Bylo-li oprávnění dodavatele elektřiny jednostranně změnit cenu elektřiny sjednáno přímo ve smlouvě, přičemž tento dodavatel dodržel všechny své zákonné povinnosti (zejména dle výše citovaného § 11a energetického zákona), je změna cen dodávané elektřiny skutečně platná a pro Vás závazná.
    Obrana proti jednostrannému navýšení cen elektřiny může být vedena několika cestami:
    - je možné sporovat závaznost předmětného ujednání (je-li zakotveno v obchodních podmínkách, které jsou v rozporu se smlouvou),
    - je možné sporovat splnění všech povinností při oznámení zvýšení cen (ve smyslu § 11a energetického zákona),
    - je možné sporovat vznik oprávnění k jednostrannému zvýšení cen – tedy splnění sjednané podmínky.
    Co se týče třetí odrážky (výše), dle mého názoru představuje nabytí účinnosti nařízení vlády č. 298/2022 Sb. (resp. jeho důsledky na trh s energiemi) právě takovou změnu, se kterou je ve Vámi citované pasáži počítáno. Tato skutečnost se však může stát vhodným argumentačním zdrojem pro obranu proti jednostrannému navýšení ceny. Vyjde-li totiž najevo, že dodavatel elektřiny splnil všechny zákonné podmínky, je pokus o zpochybnění naplnění této smluvní podmínky prakticky poslední možností, jak jednostrannému navýšení cen elektřiny vzdorovat.
    V současné chvíli můžete navýšení ceny elektřiny u dodavatele reklamovat (a to s využitím jedné či všech výše uvedených odrážek). Bude-li tato Vaše reklamace dodavatelem elektřiny zamítnuta (což lze očekávat), budete se v této věci moci obrátit na Energetický regulační úřad a žádat ho o přezkoumání oprávněnosti postupu dodavatele elektřiny.
    Zaplatíte-li dodavateli elektřiny původně sjednanou (fixovanou) cenu (namísto vyúčtované navýšené ceny), lze očekávat, že dodavatel elektřiny se po Vás bude domáhat doplatku této ceny. Takto vzniklý spor může být následně řešen mimosoudně – přičemž orgánem povolaným k řešení těchto typů mimosoudních sporů je Energetický regulační úřad (jak to vyplývá z § 20e písm. c) zákona o ochraně spotřebitele).
    Další variantou je pak samozřejmě zahájení klasického soudního řízení. V takovém případě Vám lze doporučit využít služeb advokáta:
    www.advokatikomora.cz
    (a to advokáta zabývajícího se oblastí spotřebitelského/občanského práva, popř. práva energetického).
    _____________________________
    Právní předpisy zmiňované v odpovědi:
    zákon č. 89/2012 Sb. , občanský zákoník
    zákon č. 458/2000 Sb. , o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon)
    nařízení vlády č. 298/2022 Sb. , o stanovení cen elektřiny a plynu v mimořádné tržní situaci
    zákon č. 634/1992 Sb. , o ochraně spotřebitele

    Nenašli jste odpověď na Váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 99 Kč. Odpověď obdržíte maximálně do 5 pracovních dnů. Poradit se s naším advokátem.

    Komentáře vytvořeny pomocí CComment

    Společný majetek manželů
    Rozvod manželství
    Vše o dědění a vydědění
    Proč se nevyplatí ignorovat dopisy

    Výživné, alimenty - nejčastější dotazy

    Vymáhání dluhů, směnky

    Strašák jménem exekuce
    Osobní bankrot (konkurz), oddlužení (insolvence) - informace
    Trvalé bydliště
    Omezení, zbavení svéprávnosti
    Proč se nevyplatí ignorovat dopisy

    Na co nezapomenout při stěhování