Dvakrát jsem reklamoval dotykový mobilní telefon, kde se vyskytoval prach pod displejem. Dvakrát servis vadu uznal a telefon opravil. Když se mě prach pod dotykovou vrstvu dostal potřetí a já telefon znovu reklamoval jako 3x stejnou vadu, tak mě potřetí napsali, že telefon opravili, ale nijak to nebrání používání telefonu a peníze ani výměnu telefonu nechtějí uznat. Co s tím? Děkuji Roman
Odpověď:
Občanský zákoník v § 622/2 pro Váš případ uvádí, že přestože se jedná o vadu odstranitelnou (což je dle Vašeho dotazu bezesporu splněno), hledí se na ni jako na vadu neodstranitelnou, pokud její opakovaný výskyt (třikrát a více) Vám znemožňuje řádné užívání věci (což je splněno rovněž). Jak sám uvádíte, máte v této situaci na výběr mezi výměnou věci a odstoupením od smlouvy (které má za následek vrácení kupní ceny), přičemž názor či uznání/neuznání prodávajícího není v této souvislosti naprosto rozhodné.
Pokud se rozhodnete pro výměnu telefonu, lze Vám doporučit zaslat prodávajícímu písemnou výzvu (jejíž jednu kopii si ponecháte), v níž zřetelně projevíte -vůli k výměně vadného telefonu za telefon nový. V této výzvě je vhodné poukázat na příslušné ustanovení Občanského zákoníku (viz výše) a zmínit, že v případě nevyhovění Vaší výzvě (v přiměřené lhůtě, kterou zároveň prodávajícímu stanovíte) jste připraven hájit svá práva soudní cestou.
Pokud se rozhodnete pro odstoupení od smlouvy, je nutné, abyste prodávajícímu toto písemné odstoupení doručil. V odstoupení od smlouvy je nutné přesně specifikovat, jaké smlouvy se týká (např. uvedením značky a výrobního čísla mobilního telefonu, data, kdy byl telefon zakoupen, čísla smlouvy či faktury nebo jiného platebního dokladu). V odstoupení opět zřetelně uveďte, že s poukazem na příslušná ustanovení Občanského zákoníku (viz výše) od smlouvy odstupujete. Odstoupení od smlouvy je účinné okamžikem, kdy bude toto prodávajícímu doručeno, je proto nutné zvolit snadno prokazatelný způsob doručování (např. poštovní zásilkou s doručenkou či osobně za přítomnosti svědka). Lze opět doporučit, abyste si jednu kopii odstoupení ponechal. Odstoupením se smlouva zrušuje od samého počátku, hledí se na ní tedy tak, jako by nikdy nebyla uzavřena. Smluvní strany si jsou povinny vrátit vše, co si na základě takto zrušené smlouvy poskytly – Vy tedy vrátíte prodávajícímu mobilní telefon s veškerým příslušenstvím a dokumentací, prodávající Vám vrátí kupní cenu.
V případě, že by prodávající na výzvu či odstoupení nereagoval, nezbývá Vám, než se obrátit na soud s žalobou, v níž vylíčíte všechny rozhodné skutečnosti (které je zapotřebí doložit, mj. i předložením Vámi zaslané výzvy či odstoupení od smlouvy) a v níž se budete domáhat buď výměny mobilního telefonu či vrácení kupní ceny. Lze předpokládat, že již na základě podání žaloby Vám prodávající vyhoví, v případě prohry soudního sporu, která je ve Vašem případě pravděpodobná, by se mu vše značně prodražilo.
Pouze na okraj uvádím, že ve výzvě/odstoupení od smlouvy/žalobě se můžete na prodávajícím domáhat rovněž uhrazení všech nutných nákladů, které Vám s reklamací vznikly (jedná se zejména o poštovné a balné).
Komentáře vytvořeny pomocí CComment