Počet stránek ve webu: 48507

    1 1 1 1 1
    Pomohl Vám tento článek? Pokud ano, klikněte prosíme na 5 hvězdiček. Děkujeme! :)

    Rád bych si ověřil svůj předpoklad o tom, zda ze zákona 114/1992 Sb. a souvisejících předpisů, plynou nějaké zákonné povinnosti vůči orgánům ochrany přírody, při zakládání tak zvaných geokeší, na území maloplošných a velkoplošných chráněných území a rezervací a na územích, zařazených do soustavy Natura 2000.

    Je zřejmé, že při zakládání a provozu geokeší musí být dodržována všechna platná nařízení tak, aby nedocházelo k poškozování přírody. Jak je to ale z hlediska zákona s případnou zákonnou povinností, získávat pro provozování geokeše souhlas orgánu ochrany přírody, pod který daná lokalita spadá? Prostudoval jsem zákon 114\1992 Sb. a došel jsem k následujícímu: Paragrafy 16, 26, 29, 34, 35 a 36 zákona 114/1992 Sb. jednoznačně určují, jaká činnost se v daném území provozovat nesmí. Provozování geokeší ale svým charakterem neodpovídá žádné z těchto činností. Paragraf 44 určuje, pro jaké záměry je nutné dopředu získat souhlas orgánu ochrany přírody. Opět platí, že provozování geokeše neodpovídá žádnému ze zákonem definovaných záměrů. Zároveň paragraf 44 určuje, že seznam záměrů, u kterých je nutné získat soulas orgánu ochrany přírody, může být rozšířen vyhláškou, kterou se zřizuje příslušné chráněné území. Vyhlášky většinou seznam takových záměrů nerozšiřují, nebo vyžadují získání souhlasu pro záměr "sportovní hromadná akce". Geokešing však není sportovní, ale rekreační aktivitou (nejde o sportovní soupeření, ale o zábavnou činnost). Zejména ale není hromadnou akcí. Neboť nelze označit termín konání, ani počet účastníků a především platí, že úmysl konkrétní osoby geokeš hledat, je jejím čistě individuálním rozhodnutím. Zcela neovlivněným osobou provozovatele geokeše. Odstavec 1 paragrafu 45h říká, pro jaké záměry je povinné zajištění stanoviska k vyloučení vlivu záměru na soustavu Natura 2000. Jsou to takové, které jsou prostřednictvím paragrafu 1 zákona 100/2001 Sb, definovány v příloze číslo 1 zákona 100/2001 Sb. I zde ale platí, že provozování geokeše neodpovídá žádnému ze záměrů, definovaných v příloze číslo 1 zákona 100\2001 Sb. Když to shrnu, tak provoz geokeše v chráněném území není zákonem 114\1992 Sb. ani apriory zakázaný, ani nepodléhá povinnosti dopředného souhlasu. Pokud platí, že co není zakázáno, je povoleno, pak zřízení a provoz geokeše, samozřejmě při dodržení všech ostatních ustanovení zákona 114\1992 Sb a dalších zákonů a nařízení, není v rozporu se zákonem 114\1992 Sb. a souvisejícími předpisy. Je tento můj předpoklad správný? Předem vám velmi děkuji za odpověď. Mirek

    Odpověď:

    Ano, Váš předpoklad je správný. Budou-li zakladatelé kešek i hráči, kteří tyto kešky hledají, dodržovat všechny povinnosti, které jim při pobytu v přírodě ukládají příslušné právní předpisy, nevztahuje se na geocaching žádný veřejnoprávní zákaz ani potřeba předchozího povolení. Bylo by ostatně smutné, pokud by i natolik nevinná zábava, jakou geocaching nepochybně je, vyžadovala nějaké úřední povolení (uvážíme-li zejména, že geocaching je toliko sofistikovanou podobou šipkované).
    Co se týče zákona o ochraně přírody a krajiny, je nutné dbát především na to, aby umístění kešek nenutilo hráče opouštět vyznačené cesty v těch chráněných územích, kde je to tímto právním předpisem zakázáno (s čímž jsem se v době, kdy jsem se geocachingu aktivně věnoval, bohužel sám setkal).
    Hraním geocachingu v přírodě je de facto realizováno právo volného průchodu, které je každému garantováno v § 63/2 a 3 zákona o ochraně přírody a krajiny. Dle těchto ustanovení konkrétně platí, že:
    - každý má právo na volný průchod přes pozemky ve vlastnictví či nájmu státu, obce nebo jiné právnické osoby, pokud tím nezpůsobí škodu na majetku či zdraví jiné osoby a nezasahuje-li do práv na ochranu osobnosti či sousedských práv; je přitom povinen respektovat jiné oprávněné zájmy vlastníka či nájemce pozemku a obecně závazné právní předpisy;
    - práva podle předchozí odrážky se nevztahují na zastavěné či stavební pozemky, dvory, zahrady, sady, vinice, chmelnice a pozemky určené k faremním chovům zvířat; orná půda, louky a pastviny jsou z oprávnění vyloučeny v době, kdy může dojít k poškození porostů či půdy nebo při pastvě dobytka.
    Dle § 66/1 zákona o ochraně přírody a krajiny je orgán ochrany přírody oprávněn stanovit fyzickým a právnickým osobám podmínky pro výkon činnosti, která by mohla způsobit nedovolenou změnu obecně nebo zvláště chráněných částí přírody, popřípadě takovou činnost zakázat. Lze si však poměrně těžko představit, že by byl některým orgánem ochrany přírody geocaching kvalifikován jako činnost, která by mohla způsobit nedovolenou změnu obecně nebo zvláště chráněných částí přírody.
    Při úvaze o veřejnoprávní ne/regulaci geocachingu je vhodné vzpomenout rovněž další právní předpisy, které se přímo vztahují na pohyb v přírodě. Těmito právními předpisy jsou zejména lesní a vodní zákon.
    Katalog činností, které jsou v lesích zakázány, je obsažen v § 20/1 lesního zákona. Z tohoto výčtu je vhodné upozornit na písm. b), dle něhož je v lesích mimo jiné zakázáno narušovat půdní kryt. Je proto vhodné, aby v lesích nebyly kešky zahrabávány do země (což je ostatně, pokud si správně vzpomínám, v rozporu s pravidly geocachingu).
    V rámci vodního zákona upozorňuji na:
    - § 30/7 vodního zákona, dle něhož je zakázán vstup do ochranného pásma vodního zdroje I. stupně (jako je tomu u zákona o ochraně přírody a krajiny, vymezuje i vodní zákon určitá místa, kam je v přírodě vstup zakázán, totéž ostatně činí i lesní zákon),
    - § 46/1 vodního zákona, dle něhož je mimo jiné zakázáno ukládat do vodních toků předměty, kterými by mohlo dojít k ohrožení plynulosti odtoku vod, zdraví nebo bezpečnosti, jakož i ukládat takové předměty na místech, z nichž by mohly být splaveny do vod (s ohledem na obvyklou velikost a obsah kešek je však aplikace tohoto ustanovení spíše teoretická).
    _______________________
    Právní předpisy zmiňované v odpovědi:
    zákon č. 114/1992 Sb. , o ochraně přírody a krajiny
    zákon č. 289/1995 Sb. , o lesích a o změně a doplnění některých zákonů (lesní zákon)
    zákon č. 254/2001 Sb. , o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon)
    Aktuální znění těchto právních předpisů naleznete zde:
    https://portal.gov.cz/app/zakony/

    Nenašli jste odpověď na Váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 99 Kč. Odpověď obdržíte maximálně do 5 pracovních dnů. Poradit se s naším advokátem.

    Komentáře vytvořeny pomocí CComment

    Společný majetek manželů
    Rozvod manželství
    Vše o dědění a vydědění
    Proč se nevyplatí ignorovat dopisy

    Výživné, alimenty - nejčastější dotazy

    Vymáhání dluhů, směnky

    Strašák jménem exekuce
    Osobní bankrot (konkurz), oddlužení (insolvence) - informace
    Trvalé bydliště
    Omezení, zbavení svéprávnosti
    Proč se nevyplatí ignorovat dopisy

    Na co nezapomenout při stěhování