Výluky z pojištění jsou sice v pojistných podmínkách formulovány jednoznačně, to však samo o sobě ještě nemusí nic znamenat.
Máte-li v úmyslu pokračovat ve sporu s pojišťovnou, bude vhodné zaměřit se ve své argumentaci:
1/ na účel předmětného ustanovení (tedy za jakým účelem byla předmětná výluka do pojistných podmínek zařazena),
2/ na otázku souladu takového ustanovení (resp. spíše výkladu tohoto ustanovení, který zaujala pojišťovna) s dobrými mravy.
Lze předpokládat, že pravým účelem předmětného ustanovení je vyloučit z pojištění ty případy, kdy má klient povědomí o své nemoci, je si vědom toho, že tato nemoc (její projevy či vývoj), popř. nezbytné léčení této nemoci mu mohou zabránit v účasti na zájezdu, přičemž klient i přesto zájezd zakoupí (vědomě tak na účet pojišťovny riskuje, že zájezdu se nebude moci zúčastnit a způsobí tak pojistnou událost v podobě vzniku své povinnosti hradit cestovní kanceláři stornopoplatky).
Toto ustanovení se naopak nemůže vztahovat na ty případy, kdy klient neměl o svém onemocnění povědomí, tzn. že zájezd zakupoval v dobré víře ve své zdraví (tzn. že vědomě vznik pojistné události neriskoval).
Výklad, který zaujímá pojišťovna, totiž že předmětné ustanovení vylučuje z pojištění všechny nemoci, které v okamžiku zakoupení zájezdu existovaly, byť by se dosud neprojevily, lze považovat za jsoucí v rozporu s dobrými mravy. Klient nemůže být sankcionován (v podobě nevyplacení pojistného plnění) za skutečnosti (onemocnění), o jejichž vzniku nemohl mít povědomí a které nemohl nikterak ovlivnit.
Argumentovat by bylo možné rovněž neurčitostí předmětného ustanovení, neboť začasté nebude možné přesně stanovit, kdy daná nemoc propukla (s čímž jsou však v pojistných podmínkách spjaty pro klienta nepříznivé následky). Uvažovat by bylo možné rovněž o diskriminační povaze takového ustanovení (resp. výkladu tohoto ustanovení, který zaujala pojišťovna), resp. o založení nerovného přístupu k čerpání pojistného plnění.
Nastalý spor s pojišťovnou můžete v zásadě řešit dvěma způsoby:
1/ mimosoudně, a to před Českou obchodní inspekcí: https://www.coi.cz/
(jak je Vám tato varianta nabízena pojišťovnou v e-mailu ze dne 24. 5. 2018),
2/ soudní cestou, tedy podáním žaloby k soudu.
Jako rychlejší a méně nákladnou variantu lze označit mimosoudní řešení tohoto sporu.
V obou případech zvýšíte své šance na procesní úspěch, pokud využijete služeb advokáta (který se zabývá oblastí občanského práva, spotřebitelskými vztahy či pojistným právem) : www.advokatikomora.cz
► Stránka obsahuje odpověď na tato témata:
- Neproplacení storna zájezdu - výluka z pojistky v pojistné smlouvě
Komentáře vytvořeny pomocí CComment