Počet stránek ve webu: 48507

    1 1 1 1 1
    Hodnocení 1.00 (1 hlas)
    Nová auta už nemusí nutně opravovat autorizované autoservisy - rozhodnutí Bruselu
    Pomohl Vám tento článek? Pokud ano, klikněte prosíme na 5 hvězdiček. Děkujeme! :)
    Prodejci automobilů v Evropské unii už nebudou moci podmiňovat záruku u nových vozů návštěvami v autorizovaném servisu. Vyplývá to z nových pravidel, která dnes přijala Evropská komise.



    Pro neznačkové servisy také bude nově mnohem jednodušší se dostat k továrním informacím o jednotlivých vozech.

    Upravená pravidla, která se týkají oprav a údržby, začnou platit od 1. června letošního roku. Nová pravidla pro prodej vozů vstoupí v platnost od 1. června roku 2013.

    "Věřím, že nová pravidla přinesou spotřebitelům celou řadu výhod, především pak snížení nákladů na opravy a údržbu automobilů, které v současnosti představují velkou část z výdajů za vůz," řekl novinářům eurokomisař pro hospodářskou soutěž Joaquín Almunia. Podle Evropské komise tvoří náklady na servis a údržbu automobilu až 40 procent celkových výdajů.

    Podle specialistky na soutěžní právo advokátní kanceláře Ambruz & Dark Markéty Peňázové si zákazníci sice budou moci vybrat servis podle svého uvážení, u záručních oprav ale může výrobce i nadále trvat na povinnosti obrátit se na autorizovaný servis.

    "Nová pravidla blokové výjimky reflektují dlouhodobou snahu EK odstranit překážky v konkurenci mezi autorizovanými a neautorizovanými servisy, a zohlednit tak zájmy spotřebitelů," dodala.

    Komise také zmírnila některá omezení pro prodej aut, která ale začnou platit až od 1. června 2013. Brusel si od těchto úprav slibuje snížení nákladů i pro automobilky, protože v současnosti tvoří až třetinu ceny vozu náklady na distribuci.

    Komise: Automobilky i prodejci mají nízké marže

    "Komise dospěla k názoru, že trh s prodejem automobilů je vysoce konkurenční. Marže automobilek a prodejců jsou velmi malé a během posledních let vedla technologická vylepšení a přemíra výrobních kapacit k propadu cen a většímu výběru na trhu," uvedla komise.

    Nová úprava pravidel míří nicméně v případě prodeje přímo proti původním snahám Bruselu, který svého času prosazoval, aby jednotliví obchodníci mohli prodávat v jednom autosalonu i více značek najednou a výrobci je v tomto případě nemohli příliš omezovat. Stará pravidla po automobilkách požadovala, aby svému dealerovi povolily prodej alespoň dvou rozdílných značek, pokud o to bude stát.

    Evropská komise ale dospěla k názoru, že snahy o prodej více značek aut na jednom místě neměly patřičný efekt a naopak až o pětinu zdražily distribuční náklady, což se mohlo promítnout i do cen nových vozů.

    Podle nových pravidel budou moci výrobci svoji distribuční síť více ovlivnit podle vlastních představ. Bude pro ně i výrazně jednodušší získat výjimku z evropských pravidel. Ta však bude platit maximálně pět let a získat ji budou moci například jen výrobci, jejichž podíl na trhu nepřesahuje 30 procent.

    Zdroj: idnes.cz, 27.5.2010
    Nenašli jste odpověď na Váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 99 Kč. Odpověď obdržíte maximálně do 5 pracovních dnů. Poradit se s naším advokátem.

    Komentáře vytvořeny pomocí CComment

    Společný majetek manželů
    Rozvod manželství
    Vše o dědění a vydědění
    Proč se nevyplatí ignorovat dopisy

    Výživné, alimenty - nejčastější dotazy

    Vymáhání dluhů, směnky

    Strašák jménem exekuce
    Osobní bankrot (konkurz), oddlužení (insolvence) - informace
    Trvalé bydliště
    Omezení, zbavení svéprávnosti
    Proč se nevyplatí ignorovat dopisy

    Na co nezapomenout při stěhování