Prodejci automobilů v Evropské unii už nebudou moci podmiňovat záruku u nových vozů návštěvami v autorizovaném servisu. Vyplývá to z nových pravidel, která dnes přijala Evropská komise.
Pro neznačkové servisy také bude nově mnohem jednodušší se dostat k továrním informacím o jednotlivých vozech.
Upravená pravidla, která se týkají oprav a údržby, začnou platit od 1. června letošního roku. Nová pravidla pro prodej vozů vstoupí v platnost od 1. června roku 2013.
"Věřím, že nová pravidla přinesou spotřebitelům celou řadu výhod, především pak snížení nákladů na opravy a údržbu automobilů, které v současnosti představují velkou část z výdajů za vůz," řekl novinářům eurokomisař pro hospodářskou soutěž Joaquín Almunia. Podle Evropské komise tvoří náklady na servis a údržbu automobilu až 40 procent celkových výdajů.
Podle specialistky na soutěžní právo advokátní kanceláře Ambruz & Dark Markéty Peňázové si zákazníci sice budou moci vybrat servis podle svého uvážení, u záručních oprav ale může výrobce i nadále trvat na povinnosti obrátit se na autorizovaný servis.
"Nová pravidla blokové výjimky reflektují dlouhodobou snahu EK odstranit překážky v konkurenci mezi autorizovanými a neautorizovanými servisy, a zohlednit tak zájmy spotřebitelů," dodala.
Komise také zmírnila některá omezení pro prodej aut, která ale začnou platit až od 1. června 2013. Brusel si od těchto úprav slibuje snížení nákladů i pro automobilky, protože v současnosti tvoří až třetinu ceny vozu náklady na distribuci.
Komise: Automobilky i prodejci mají nízké marže
"Komise dospěla k názoru, že trh s prodejem automobilů je vysoce konkurenční. Marže automobilek a prodejců jsou velmi malé a během posledních let vedla technologická vylepšení a přemíra výrobních kapacit k propadu cen a většímu výběru na trhu," uvedla komise.
Nová úprava pravidel míří nicméně v případě prodeje přímo proti původním snahám Bruselu, který svého času prosazoval, aby jednotliví obchodníci mohli prodávat v jednom autosalonu i více značek najednou a výrobci je v tomto případě nemohli příliš omezovat. Stará pravidla po automobilkách požadovala, aby svému dealerovi povolily prodej alespoň dvou rozdílných značek, pokud o to bude stát.
Evropská komise ale dospěla k názoru, že snahy o prodej více značek aut na jednom místě neměly patřičný efekt a naopak až o pětinu zdražily distribuční náklady, což se mohlo promítnout i do cen nových vozů.
Podle nových pravidel budou moci výrobci svoji distribuční síť více ovlivnit podle vlastních představ. Bude pro ně i výrazně jednodušší získat výjimku z evropských pravidel. Ta však bude platit maximálně pět let a získat ji budou moci například jen výrobci, jejichž podíl na trhu nepřesahuje 30 procent.
Upravená pravidla, která se týkají oprav a údržby, začnou platit od 1. června letošního roku. Nová pravidla pro prodej vozů vstoupí v platnost od 1. června roku 2013.
"Věřím, že nová pravidla přinesou spotřebitelům celou řadu výhod, především pak snížení nákladů na opravy a údržbu automobilů, které v současnosti představují velkou část z výdajů za vůz," řekl novinářům eurokomisař pro hospodářskou soutěž Joaquín Almunia. Podle Evropské komise tvoří náklady na servis a údržbu automobilu až 40 procent celkových výdajů.
Podle specialistky na soutěžní právo advokátní kanceláře Ambruz & Dark Markéty Peňázové si zákazníci sice budou moci vybrat servis podle svého uvážení, u záručních oprav ale může výrobce i nadále trvat na povinnosti obrátit se na autorizovaný servis.
"Nová pravidla blokové výjimky reflektují dlouhodobou snahu EK odstranit překážky v konkurenci mezi autorizovanými a neautorizovanými servisy, a zohlednit tak zájmy spotřebitelů," dodala.
Komise také zmírnila některá omezení pro prodej aut, která ale začnou platit až od 1. června 2013. Brusel si od těchto úprav slibuje snížení nákladů i pro automobilky, protože v současnosti tvoří až třetinu ceny vozu náklady na distribuci.
Komise: Automobilky i prodejci mají nízké marže
"Komise dospěla k názoru, že trh s prodejem automobilů je vysoce konkurenční. Marže automobilek a prodejců jsou velmi malé a během posledních let vedla technologická vylepšení a přemíra výrobních kapacit k propadu cen a většímu výběru na trhu," uvedla komise.
Nová úprava pravidel míří nicméně v případě prodeje přímo proti původním snahám Bruselu, který svého času prosazoval, aby jednotliví obchodníci mohli prodávat v jednom autosalonu i více značek najednou a výrobci je v tomto případě nemohli příliš omezovat. Stará pravidla po automobilkách požadovala, aby svému dealerovi povolily prodej alespoň dvou rozdílných značek, pokud o to bude stát.
Evropská komise ale dospěla k názoru, že snahy o prodej více značek aut na jednom místě neměly patřičný efekt a naopak až o pětinu zdražily distribuční náklady, což se mohlo promítnout i do cen nových vozů.
Podle nových pravidel budou moci výrobci svoji distribuční síť více ovlivnit podle vlastních představ. Bude pro ně i výrazně jednodušší získat výjimku z evropských pravidel. Ta však bude platit maximálně pět let a získat ji budou moci například jen výrobci, jejichž podíl na trhu nepřesahuje 30 procent.
Zdroj: idnes.cz, 27.5.2010
Komentáře vytvořeny pomocí CComment